• واتساپ حیات کلینیک
  • روبیکا حیات کلینیک
  • ایتا حیات کلینیک

ماموپلاستی همان پروتز سینه است؟

ماموپلاستی همان پروتز سینه است؟

ماموپلاستی همان پروتز سینه است؟

ماموپلاستی یا جراحی سینه به منظور افزایش زیبایی برای سینه زنانی که به دلایل مختلفی از بزرگی یا افتادگی سینه‌های خود شکایت دارند، انجام می شود. همچنین بزرگی سینه می تواند باعث بروز مشکلات زیادی مانند درد سینه ، درد گردن و کتف ، ایجاد زخم در زیر سینه ، ظاهر افتاده شود.

ماموپلاستی در واقع به مجموعه عمل های جراحی سینه یا پستان گفته می شود که باهدف افزایش زیبایی سینه و باز گرداندن سینه به حالت طبیعی انجام می شود. جراحی ماموپلاستی به طور کلی به دو دسته افزایشی و کاهشی تقسیم بندی می شود.

درصد زیادی از انواع جراحی‌های سینه اصلاً به ‌خاطر افزایش حجم و سایز سینه‌ها انجام نمی‌شوند و دلیل پزشکی و درمانی دارند. هر چند که امروزه جراحی سینه به ‌عنوان عمل جراحی زیبایی مد شده و طرفداران خاص خود را دارد، اما این عمل کاربردهای درمانی یا ترمیمی هم دارد.

ماموپلاستی یا جراحی زیبایی پستان شامل اصلاح شکل و اندازه‌ی پستان یا تغییر موقعیت نوک سینه است. این عمل جراحی اغلب با هدف زیبایی انجام می‌شود. برخی از بیماران به دلیل اختلالات مادرزادی مانند ماکروماستیا (macromastia) یا گیگانتوماستیا (Gigantomastia) به این عمل نیاز دارند. این اختلالات باعث می‌شوند که پستان‌ها رشد زیادی داشته باشند و بیش از حد بزرگ شوند.

در برخی از افراد یکی یا هر دوی پستان‌ها رشد نمی‌کند. این افراد دچار هایپوپلاستیک (Hypoplastic) هستند. همچنین پستان دسته‌ای از بیماران نیز به علت‌های مختلفی چون سوختگی، درمان‌های سرطان پستان، ضربه یا تروما، نامتقارن می‌شود. ماموپلاستی برای حل مشکلات این بیماران کاربرد دارد. به طور کلی این عمل جراحی شامل اصلاح شکل و ایجاد تقارن در پستان‌هاست.

جراحی ماموپلاستی که نوع کاهشی آن یا ریداکشن ماموپلاستی رایج تر است یکی از عمل‌های پرمخاطب در بین عمل‌های زیبایی سینه محسوب می‌شود. در مبحث جراحی‌های سینه یکی از پرطرفدارترین زمینه‌ها جراحی‌های زیبایی سینه با مزایای درمانی است.

عمل ماموپلاستی کاهشی یا کوچک کردن سینه برای افرادی انجام می‌شود که سینه های بزرگ دارند. البته با توجه به فرهنگ‌های مختلف و مناطق جغرافیایی گوناگون، بزرگی سینه می‌تواند تعاریف متفاوتی داشته باشد. حتی در برخی از نژادها سینه های بزرگ طبیعی تلقی می‌شوند.

 

اما باید به این سوال پاسخ بدهیم که ماموپلاستی همان پروتز سینه است؟

در متن بالا به تعریف ماموپلاستی پرداختیم ، همانطور که میدانید سینه (پستان) از بافت چربی و بافت غددی تشکیل شده است که توسط پوست محصور شده اند و روی عضله جدار قفسه سینه قرار میگیرد. گاهی کمبود بافت سینه باعث سایز کوچک آن میشود که در بعضی از بانوان ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند. در این موارد بواسطه افزایش سایز سینه با پروتز پستان احساس اعتماد به نفس و رضایت بیشتری در فرد ایجاد میشود. پروتز سینه یک نوع روش جراحی برای بزرگ کردن سینه‌ها، فرم دهی و رفع مشکلاتی مانند عدم تقارن سینه می‌باشد.